Review: Geen Tijd, Geen Geld, Toch Doen!

Na het lezen van ‘Waanzinnige Plannen’ van Marcel van Driel waren wij erg benieuwd naar zijn nieuwste boek “Geen Tijd, Geen Geld, Toch Doen”. Het boek ligt sinds 26 juni in de winkels, maar gelukkig is het ook als e-book te koop. Een ideaal boek dus voor reizigers, wereldburgers en alle andere plannenmakers, wel of niet wonend in Nederland. Want wees eerlijk, hebben wij plannenmakers niet altijd het gevoel dat we te weinig tijd en te weinig geld hebben? Vanaf nu mag dat geen excuus meer zijn.

Marcel van Driel: Geen Tijd, Geen Geld, Toch Doen!

Door de visumperikelen en het gevoel van “niet uitgereist te zijn” werden we even flink met onszelf geconfronteerd. Toen wij besloten om van de nood een deugd te maken, waren we er echter nog niet. Want hoe gaan wij onze Reis door Zuid-Amerika financieren? En hoe houden we ons plan voor een eigen zaak in Ecuador urgent? Want ook al hebben we fulltime tijd voor onze plannen, toch leeft het hier in Zuid Amerika anders en hebben we vaak het gevoel van “zoveel te doen, zo weinig tijd” en dus waren we erg benieuwd naar dit nieuwe boek van Marcel van Driel.

geen tijd, geen geld, toch doen,  happygoats.org

Het boek
Al direct in het begin van het boek valt het op hoe gemakkelijk dit boek leest. Het is prettig geschreven, bevat herkenbare voorbeelden, de nodige humor en zelfspot en daar houden wij wel van. Het is geen groot hosanna-verhaal geworden over hoe je zonder geld in een mum van tijd je Droom tot Werkelijkheid brengt. Gelukkig maar, want dan hadden we het boek snel aan de kant gelegd. Nee, Marcel van Driel weet helder, eerlijk en realistisch op te schrijven hoe je anders naar tijd en geld kunt kijken. Door vaste denkpatronen over geld en tijd te doorbreken krijg je ruimte om je plannen te realiseren.

Geen Tijd
Het eerste deel gaat over Tijd. Wat is tijd, hoeveel hebben we er van en wat doen we ermee? In heldere quotes, voorbeelden en oefeningen leer je in dit deel hoe je van Geen Tijd, Tijd maakt. Hoe zet je je tijd effectief in en vooral, hoe verander je je gedachten over tijd. Want eigenlijk is dat nog het belangrijkste. Marcel creëert met gemak 20 uur per maand voor je en als je weet wat Urgent is, dan moet jij eens zien wat jij in die 20 uur aan bergen kunt verzetten.

Geen Geld
Geld is een ruilmiddel, niks meer en niks minder. Een discussie die wij ook al een tijd proberen te voeren, maar steevast die blik krijgen van “Ja, ja, je weet ’t mooi te verkopen, maar jullie geld zal wel op zijn”. Waarom is geld zo belangrijk in onze maatschappij? Wij hebben besloten om onze Zuid Amerika reis grotendeels te doen op basis van het uitwisselen van een andere waarde dan geld. Via Workaway.info doen wij bij projecten vrijwillig een aantal uren werk in ruil voor eten en onderdak. Maar de ervaring leert nu al dat er veel meer onderling uitgewisseld wordt dan alleen dat. Wij vinden het dan ook erg mooi dat in dit deel van het boek duidelijk aangegeven wordt wat er allemaal nog meer te delen valt dan Geld. Natuurlijk zijn Sponsoring en Crowdfunding mooie en hippe manieren om aan geld te komen voor je plan of project, maar al eens gedacht aan wat we gewoon voor elkaar kunnen betekenen zonder direct de portemonnee te trekken? In dit deel van het boek staan een aantal zeer duidelijke mogelijkheden hiervoor en opdrachten om jezelf hierin te trainen.

Toch Doen!
Als laatste deel krijg je nog de nodige peptalk om ook daadwerkelijk te gaan DOEN. Want als Tijd en Geld geen issues meer zijn, wat ontbreekt er dan nog? Ook wij hebben soms twijfels en spreken de ‘Fraudepolice’ of het ‘HogelatSpook’ wel eens. Maar gelukkig hebben we elkaar om realistisch te zijn en steeds weer een stap voorwaarts te zetten. En anders… dan lezen we dit deel van het boek nog een keer.

geen tijd, geen geld, toch doen!, happygoats.org

Onze conclusie:
Wij zijn wederom geïnspireerd en hebben de vaart voor onze “Reis” en “Ecuador” plannen er weer lekker in. Maar ook als je niet zulke grote plannen hebt als wij, denken we dat dit een zeer goed boek is om te lezen. Al is het alleen al om een ander beeld over je eigen tijd en geld te krijgen, waardoor je meer vrijheid creëert om dingen wel te gaan doen in plaats van af te laten hangen van zaken als “te druk” of “dat kan ik nooit betalen”.

Het boek lezen neemt weinig tijd, de aanschaf kost weinig geld, dus wij zeggen: Doen!

Bestel hem hier en je hebt ‘m morgen al in huis (en als e-book zelfs direct 😉 )

geen tijd, geen geld, toch doen! Marcel van Driel, happygoats.org
Wie is Marcel van Driel
Marcel van Driel is Schrijver en Waanzinnige Plannen maker. Hij heeft meer dan 50 boeken op zijn naam staan, waaronder veel boeken voor de jeugd. De bekendste is de superhelden.nl-trilogie. Voor volwassen schreef hij ‘Waanzinnige Plannen! en hoe ze te realiseren’ en geeft daar ook lezingen over. Daarnaast is net de pilot  “Boekenbaas”  gelanceerd, een kinderboeken internet televisie programma en werkt hij momenteel o.a. aan de volwassenenthriller ‘Nachtmerrieman’.

Met dank aan uitgever Scriptum voor het ter beschikking stellen van een recensie exemplaar.

Voortaan Happy Goats nieuws via de email?
Schrijf je hier in: